eload SÄHKÖAUTON LATAUSLAITTEET

Sähköauton lataaminen kotona

Mietitkö miten toteuttaa sähköauton lataaminen kotona?

Sähköauton lataaminen kotona on helppoa ja saatavilla on latauslaitteita, joiden asentamiseen ei tarvita lainkaan sähköasentajaa. Tärkeää on kuitenkin aina ennen ensimmäistä latausta varmistaa, että sähköjärjestelmät on mitoitettu riittäväksi ja pistorasiat ovat hyvässä kunnossa. Yhtä tärkeää on myös selvittää, että valittu latauslaite ja auton latausjärjestelmä sopivat yhteen. Sähköauton kotona tapahtuvaan lataamiseen kannattaa hankkia latauslaite, jossa on oma kiinteä kaapeli. Näin säästyy aikaa ja vaivaa. Nostetaan vain latauskaapeli telineestä ja kytketään autoon kiinni. Tähän tarkoitukseen eLOAD latauslaite seinätelineellä sopii erinomaisesti. Saman laturin saa näppärästi myös matkalle mukaan. Näin voi ladata autoa yhdellä laitteella kotona, mökillä tai vaikkapa reissussa ystävän tai sukulaisen luona. 

Sähköautojen lataamisesta kotona

Sähköautojen kotona lataaminen on helppoa ja yksinkertaista eLOAD latauslaitteilla. Auton lataamiseen tarvittavan ajan ja kustannuksen laskeminen taas vaatii teknistä ymmärrystä. Ensinnäkin sähköauton peruslatauksessa akun lataamisesta huolehtii auton oma latausjärjestelmä, josta käytetään arkikielessä termiä “auton sisäinen laturi”. Tämä sisäinen laturi on kätketty korirakenteiden sisälle ja se määrittää kyseisen auton kyvyn vastaanottaa lataustehoa. Toisaalta suoraan pistorasiaan kytkettävä latauslaite lataa auton akkua laitteen suorituskyvyn rajoissa. Kokonaisuudessa latauksen tehokkuus määräytyy siis auton sisäisen laturin ja latauslaitteen suhteesta toisiinsa sekä käytettävästä sähköjärjestelmästä. Esimerkiksi 3x16A/11kW sisäisellä laturilla varustettua autoa pystytään lataamaan maksimissaan 11 kW teholla. Tällaista autoa ladattaessa alempi tehoisella esimerkiksi 3,7 kW latauslaitteella, lataus hidastuu ja auton maksimia ei saada hyödynnettyä. Tyypillisesti sähköauton peruslatauksesta käytetään usein termiä Type 2 -lataus, mikä tulee auton lataukseen käytetyn liittimen nimestä. 

Type 2 -latauksessa latauslaite tarjoaa yhteyden sähköverkon ja auton välille. Peruslatauksen tehoon vaikuttaa moni tekijä. Päärajoitteena on edellä mainittu autoon sisäänrakennetun laturin suorituskyky, jossa yleinen tehohaarukka on 3,7–11 kW puhuttaessa AC-latauksesta. Tyypillisesti yksivaiheisista laitteista saavutetaan maksimissaan 3,7 kW latausteho, kun taas kolmivaiheisista 11 kW. Lisäksi latauslaitteen käytettävä virta sekä latausaika tulee rajoittaa järjestelmän ominaisuuksien sallimiin rajoihin. Lue lisää Seskon lataussuosituksista.

Kotilatausasema tai suoraan voimavirtaan kytkettävä latauslaite tarjoaa autolle kaikki kolme vaihetta. Osa näistä latureista voi tarjota jopa 22 kilowatin lataustehon, 3 × 230V × 32A = 22 080 W. Kuitenkin on hyvä huomioida harvassa autossa olevan yli 11 kilowatin AC lataustehon tukea. Toisaalta kotien keskukset ovat tyypillisesti varustettu 3x25A sulakkeilla, jolloin 22kW laturin käyttöönotto vaatisi sähköammattilaisen tekemiä muutoksia vähintäänkin sulakkeiden kokoon. Lisäksi käytettävissä oleva virta riippuu kodin sähkösopimuksesta. Siksi oma sähkösopimus on hyvä tarkistaa ennen latausratkaisun hankintaa. 

Auton rajoitteet latauksen nopeuteen

Valitettavasti kaikki autoon sisäänrakennetut laturit eivät kykene hyödyntämään sähköverkon kaikkia kolmea vaihetta. Tämä kannattaa tarkistaa auton tiedoista ennen latausratkaisun valintaa. Yleisesti kotona tapahtuvaan lataamiseen käytetään joko hidasta (3kW) nopeutta tai normaalia (7-22kW) nopeutta. Mikäli autosi on täyssähköauto haluat todennäköisesti nopeampaa kotilatausta. Ladattavan hybridin osalta voit hyvin tyytyä hitaampaan latausnopeuteen. 

eLOAD tuotteet

eLOAD Storesta tai jälleenmyyjiltämme